Jak jsem zvládla maturitu! TIPY

Zdravím!

Právě tu sedím, píšu článek o tom, jak jsem zvládla maturitu, zatímco bych se měla učit na jednu z posledních zkoušek tohohle semestru. Ukázkovej příklad, jak to, prosím, nedělejte! Ale i přesto si myslím, že toho mám hodně co říct. Tak jdeme rovnou na to!


Původně jsem chtěla napsat článek s mými tipy hned po mé maturitě, minulý rok v červnu. Ale upřímně, kdo by si ho chtěl číst? Pro tehdejší třeťáky byla maturita tou dobou ještě zakázané slovo. A my, čtvrťáci, ji měli za sebou. Tak jsem sama sobě slíbila, že článek napíšu až v novém roce. Kdy bude celé to učení, stresování a nestíhání zase aktuální. here I am! 

Není náhoda, že článek píšu právě teď, na konci ledna. To je totiž doba, kdy jsem si všechno začala promýšlet já. Odbyla jsem si veškeré oslavy Nového roku, maturiťák, podala jsem přihlášku na vejšku a opravdu už nebylo nic, za co by se to učení dalo schovat. Maturita se blížila a věděla jsem, že nechci nic podcenit. 

LET'S GET IT STARTED!

Nejdříve jsem si rozmyslela, jak to všechno chci vlastně dělat. Zhodnotila jsem své učící skills. Moc jich z gymplu nebylo, co si budem. Položila jsem sama sobě pár základních otázek, které byste si měli položit i vy.

Jste produktivnější dopoledne, nebo odpoledne? Umíte se učit brzy ráno, nebo spíš večer?
Chcete při učení stíhat i brigádu? 
Jak vysoko sahají vaše ambice? Stačí vám projít, nebo do toho chcete dát maximum?
Jak náročné jsou vaše přijímačky na vysokou? Shodují se s předměty, ze kterých maturujete?
Učí se vám lépe z vlastních zápisků, nebo z cizích vypracovaných skript?

Těch otázek by se našlo mnohem víc. Ve výsledku jde tedy o to, ujasnit si vaše dovednosti a hodnoty

Já jsem člověk, který když něco dělá, snaží se to dělat co nejlépe. Zároveň mě hodně pohání myšlenka, že když už jsem do toho dala tolik času, nespokojím se s projitím. Někdo by mohl říct, že jsem šprt. A možná, že trochu jsem. Ale spíš jsem člověk, který si váží sám sebe a svého času. Proč jet napůl, když stačí trochu disciplíny a můžu mít 100%? Zároveň vím, že všichni nejsme stejní. Třeba si to teď čte někdo, komu opravdu stačí jen projít. A to je úplně v pořádku. Neříkám, že je důležité projít s jedničkami. Vůbec ne! Záleží zkrátka na vašem pocitu. To je totiž ve výsledku to jediné, co se má člověk naučit. Poznat sám sebe, vypořádat se s výzvou a získat všeobecný přehled. 

MOJE PŘEDMĚTY

Čeština, angličtina, základy společenských věd a hudební výchova. To byly mé čtyři maturitní předměty. Základ je, udělat si to co nejlehčí. Není potřeba si něco dokazovat. Nikdy vám nešla matika? Tak si ji prostě nedávejte. Netrapte se zbytečně. Pokud ji nemáte v povinných předmětech, samozřejmě
Přijímačky jsem dělala OSP od Scio, TSP z MUNI a matematiku a angličtinu z UHK. Takže se mi de facto všechny maturitní předměty hodily. I ta hudebka! Teď zpětně jsem za to rozhodnutí moc ráda, ušetřilo to spoustu starostí. 

Začala jsem tím, že jsem si pročetla všechny maturitní okruhy jednotlivých předmětů a na papír si vypsala všechno, co musím splnit. Nejobsáhlejší otázky byly ze ZSV a z hudebky, méně obsáhlé pak z češtiny a angličtiny. Proto jsem si jako první začala vypisovat ZSV. Téma po tématu, den za dnem. 

RUTINA = ZÁKLAD ÚSPĚCHU

Jsem ranní ptáče, můj vrchol produktivity je cca od 8:00 - 14:00. Odpoledne jsem poměrně nepoužitelná. Během dopoledne jsem se tedy vždycky snažila stihnout co nejvíc povinností. Ráno jsem začala budíkem v 7:00. Udělala jsem si dobrou snídani, pustila 15minutové video a pak vyrazila na procházku se psem s podcastem v uších. Po návratu jsem mobil odkládala do skříně. Na vrchní poličku, haha. Uvařila jsem si hrnek kafe, napustila půllitr vody a pustila se do práce. Po čase se z toho stal stereotyp, ne že ne, ale právě jemu teď nejvíc přisuzuju svůj úspěch u zkoušek. Odpoledne jsem strávila nad sepisováním angličtiny nebo čtením povinné četby. 



HÝBEJ SE A ODPOČÍVEJ

Ob den jsem chodila na dvě hodiny do fitka. To je další game changer. Hýbejte se! To, že chcete dát přípravě 100% neznamená, že nemůžete dělat nic jinýho. Jde jen o to, jak si to nastavíte. Pokud začnete s učením včas, zbyde vám dostatek času na vás samotné i na akce s kamarády. Věřte mi! A pokud máte pocit, že si nemůžete dovolit učení na chvíli odložit, uvidíte, že bez pauz to stejně nikdy nepůjde. Tak si to přizpůsobte hned ze začátku, ať se vyhnete zbytečnému "vyhoření". vlastní zkušenosti. :)

Po nějaké době, kdy už se mi zpracované papíry na ZSV a angličtinu kupily, zhruba v druhé polovině února, jsem se začala učit. Tu nejproduktivnější část dne – ráno, jsem věnovala čtení otázek nahlas. Hezky od první otázky. Tím, že jsem si témata sepisovala sama, všechny informace se mi pamatovaly mnohem lépe. 


Naše nejčastější odreagovačky s kamarády :) dobyvatel approved!

NEDOVOL PROKRASTINACI ZVÍTĚZIT

Začátky byly ale stejně nejtěžší. Pamatuju si, když jsem se učila druhé téma ze ZSV. Hlava jako balón. Neustále ve mně zněl hlas, že se tohle všechno nemůžu za boha naučit. Jména se mi pletla, dělení mixovala dokupy. Ale je důležitý tuhle zoufalou fázi překonat. zatnout zuby. Nedovolit prokrastinaci zvítězit! 

Můj další pomocník byl quizlet.com. Aplikace, ke které mě přivedl můj učitel ZSV. Ten byl natolik zlatý, že nám dokonce tvořil ke každému tématu procvičovací kartičky. I teď bych mu za to dala nejradši pusu. :D Můžete si tam zadarmo sepsat své vlastní sety kartiček s pojmy/slovíčky/čímkoli a aplikace vám na ně automaticky tvoří různé procvičovací hry. Rozhodně to zkuste!



VE DVOU SE TO LÉPE TÁHNE

Byla jsem převážně samouk. Distanční výuka mi vlastně poměrně vyhovovala. Čas jsem si mohla rozvrhnout podle sebe a nikdo mě nenutil vycházet ze své rutiny. Přesto mi ale hodně pomohlo kolektivní učení. Párkrát do týdne jsem se sešla se svým nejlepším kamarádem nebo kamarádkou a vzájemně jsme se z jednotlivých témat zkoušeli. Nejen, že jsem se díky tomu učila nová témata, ale ještě jsem si do hlavy zarývala ta stará. Dvě mouchy jednou ranou, bum bum. To mě přivádí k další důležité věci, a to je průběžné opakování naučených znalostí!

se sluníčkem, dobrým parťákem a spoustou jídla to jde vždycky líp! <3

tady jsme si s kamarádkou předávali učící energii

a tady jsme museli zaznamenat, že se fakt učíme :) a že nám to sakra jde!


PRŮBĚŽNĚ SI OPAKUJ

Po dvou dnech jsem se k nově naučeným znalostem vždy rychle vrátila a znovu si je všechny pročetla a přeříkala. Díky tomu se mi všechno lépe zažilo a neměla jsem takový problém si na informace později vzpomenout. Zároveň mi hodně pomohly procházky s kartičkami. Konkrétně, když jsem se učila slavné hudební skladatele a jejich díla. Při ranních procházkách po louce jsem si vždycky nahlas zkoušela na všechno vzpomenout. A kdyžtak jsem se mohla kdykoliv podívat. 



NEZAPOMÍNEJ NA PŘIJÍMAČKY

Důležité je, umět do učení na maturitu zakomponovat také učení na přijímačky. Já jsem učení na přijímačky věnovala často nějaký čas odpoledne. Projížděla jsem si testy TSP z minulých let a SCIO učebnici. Matematiku a angličtinu jsem nechala na poslední týden před přijímačkama, kdy už jsem byla po maturitě. Neříkám, že je to ideální přístup, ale ponořit se do lekcí Isibala a kapitol v sešitě matiky mi na pět dní stačilo. Věděla jsem, že pro mě ta škola není prioritou. Ale doteď jsem na sebe pyšná, dokázala jsem nasypat do hlavy znalosti ze čtyř let střední za tak krátkou dobu! Když se chce, tak jde opravdu všechno. I matika, haha.

SHRNUTÍ

Možná, že si po přečtení tohohle článku ještě vystresovanější než předtím. Ale neboj se, opravdu to není tak děsivý, jak se zdá. Na závěr tedy to nejdůležitější:
  • udělej si plán, rozvrhni si čas
  • vymysli si rutinu, která vyhovuje tobě
  • dostatečně se hýbej a neboj se vydechnout u filmu nebo s kamarády
  • neprokrastinuj a mobil ukliď někam mimo dohled
  • najdi si učící metodu, která ti vyhovuje - kartičky, mluvení nahlas
  • sejdi se s kamarádem a navzájem se zkoušejte
  • průběžně si otázky opakuj
  • nenech přípravu na přijímačky na poslední chvíli

Když si po sobě článek zpětně čtu, přijdu si hrozně tvrdá. Ale snažila jsem se sepsat něco přínosného. Krok za krokem. Nebudu vám radit, ať si důležité věci v textu podtrháváte zvýrazňovači, to přeci už všichni stejně dávno děláme, ne?

Moc doufám, že jsem vám předala něco, co jste potřebovali slyšet. Pamatuju si, jak ztraceně jsem se občas cítila já. V karanténě, sama na to všechno. Ale myslete na to, že rozhodně nejste sami. Na stejné pozici jsou teď tisíce dalších lidí. Musíte zkrátka zatnout zuby a bojovat. Máte na to! Času je dostatek. :) A hlavně se nezapomeňte odměňovat, věřte si a buďte na sebe HODNÍ!

odměna po didakťáku = výlet do Prahy <3


další odměna po didakťáku :)


Den ústních maturit





Kdybyste cokoli potřebovali, jsem tu pro vás. 

Hodně štěstí!!

s láskou, nh. <3

Komentáře

  1. Jak já jsem ráda, že už mám maturitu za sebou. Zvládla jsem ji tak, že jsem se učila :-) Byl to stres, kort když jsem člověk, co se hodně stresuje. Málem jsem i omdlela, když jsem si vytáhla maturitní otázku, kterou jsem si ani nepřečetla (jako jedinou!!). Měla jsem fakt pech, ale nakonec jsem úspěšně odmaturovala :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, vždycky jsme obdivovala lidi, kteří to měli přesně takhle! Že si vytáhli otázku, na kterou se naučili nejmíň. Máte můj obdiv! Ještě, že to dopadlo. :) Gratuluju!

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Přeji krásný den. :)

Mohlo by se vám líbit